یک مغازه ی مشتری پسند! نکاتی درباره طراحی دکوراسیون داخلی مغازه ها

یک مغازه ی مشتری پسند! نکاتی درباره طراحی دکوراسیون داخلی مغازه ها

کد : 92
تاریخ انتشار : شنبه 6 تير 1394
print
نظرات : 0

درست است که در جذب مشتری کیفیت کالا و انصاف فروشنده حرف اول را میزند ، اما ظاهر مغازه و طراحی ویترین و دکوراسیون داخلی آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است به طوریکه با استفاده از یک دکوراسیون جذاب و کارا میتوان مشتری بیشتری داشت و در عرصه ی رقابت در بازار ، گوی سبقت را از سایر فروشندگان ربود. بعد از طراحی ویترین مغازه که پل ارتباطی مابین فروشگاه و محیط بیرون است، دکوراسیون داخلی مغازه عامل اصلی در جذب مخاطب، برند سازی و القای حس خوب به مشتری می باشد . دکوراسیون داخلی مغازه شامل قفسه بندی, طراحی سقف (سقف کاذب), دکور مغازه, نورپردازی داخلی (نور مخفی، نور نقطه ای، نور عریض و …) , چیدمان, سنگ, سرامیک, کاغذ دیواری, ویترین, نقاشی و … می باشد. دکوراسیون داخلی مغازه با توجه به موقعیت مغازه طراحی می شود، این بدین معناست که طراحی دکوراسیون مغازه در مناطق مختلف کاملا متفاوت است ، چرا که دکوراسیون داخلی مغازه می بایست متناسب با نیازهای مشتریان همان منطقه صورت پذیرد، در غیر اینصورت ممکن است خیلی از مشتریان با این که جذب طراحی دکور مغازه می شوند اما جسارت ورود به فروشگاه را نداشته باشند . برای طراحی دکوراسیون داخلی یک مغازه و یا فروشگاه خوب نکات زیادی در طراحی اهمیت دارد . نکاتی که در جذب بالای مشتری تاثیر به سزایی خواهد داشت. از اولین نکات حائز اهمیت در این رابطه ، طراحی ورودی برای یک دکوراسیون داخلی مغازه یا فروشگاه به صورت حرفه ای می باشد . ورودی هایی که اصطلاحا دعوت کننده نامیده می شوند مشتری بیشتری را جذب می کنند . ورودی هایی که بزرگ و باز هستند و همچنین نور و رنگ خوبی دارند بیشتر از ورودی هایی که دیدی به داخل ندارند و یا اینکه باریک و تاریک هستند، مشتریان را دعوت به ورود می کنند. توجه داشته باشید که استفاده از رنگهای مرده در ورودی مناسب نیست . حتی اگر دوست نداشته باشید که ورودی را طراحی کنید کافیست که آن را باز نگه دارید و یا اینکه تمام شیشه کنید و داخل فضا را طراحی کنید. مورد بعدی، طراحی فضا با رنگهای جذب کننده است که اکثرا رنگهای تند هستند . لازم به ذکر است که بسته به سبک  فضا بسیار اهمیت دارد که تیپ رنگی فضا چه باشد . به عنوان مثال در سبک های کلاسیک باید از رنگهای پخته و ملایم استفاده نمود و در سبکهای مدرن از رنگهای تند و شارپ. علاوه بر موارد ذکر شده ، نکات دیگری نیز در طراحی دکوراسیون داخلی مغازه وجود دارد که با بکارگیری آنها میتوان مغازه ای زیبا تر و مشتری بیشتری داشت . در ادامه تعدادی از این نکات را به طور خلاصه مطرح می کنیم: - به میزان روشنایی مغازه ی خود اهمیت دهید : روشنایی کل فضا را تامین کنید به صورتی که هیچ جا تاریک نباشد زیرا تاریکی احساس ناامنی ایجاد می کند و باعث می شود که مشتری علاقه ای به بازدید از فضا نداشته باشد . اما کل فضا را به یک اندازه نورپردازی نکنید ، نورپردازی بیشتر تنها برای نقاطی است که کالاها و خدمات مهم تر قرار دارند . - کالاهی ارزشمند را در معرض دید بگذارید : چیدمان دکوراسیون داخلی مغازه را طوری انجام دهید که کالاهای با ارزش تر در معرض دید بیشتری باشند و همچنین نور پردازی بیشتری روی آنها انجام دهید . - مسیر رفت و آمد را مسدود نکنید : مسیر رفت و آمد یکی از مهمترین نکات در طراحی دکوراسیون است که باعث می شود مشتری به راحتی در فضا گردش داشته باشد . در صورتی که به هر دلیل بخشی از مسیر رفت و آمد را بسته باشید نقطه کور ایجاد کرده اید. ورودی هایی که اصطلاحا دعوت کننده نامیده می شوند مشتری بیشتری را جذب می کنند . ورودی هایی که بزرگ و باز هستند و همچنین نور و رنگ خوبی دارند بیشتر از ورودی هایی که دیدی به داخل ندارند و یا اینکه باریک و تاریک هستند، مشتریان را دعوت به ورود می کنند - فاصله ی مناسب بین ویترینها را رعایت کنید : راهروها را با ویترین زیاد پر نکنید و در صورتی هم که این کار را انجام دادید فاصله بین ویترین ها را طوری در نظر بگیرید که دو سری از مشتریان به راحتی در آن گردش داشته باشند . - بازار شام نسازید : همیشه رعایت نظم مهم است ، فضا را جوری چیدمان کنید که کالاهایی که همگروه هستند در یک بخش چیده شوند . - کالاهای فصلی هم عرضه کنید : حتما بخشی از فضا را به کالاهای فصلی اختصاص بدهید که ثابت نیستند و در هر فصل جابجا می شوند .تعداد استند ها و کالاهایی که در فضا وجود دارند باید به اندازه ای باشد که تمامی فضا یکسان باشند نه اینکه برخی از قسمتها خالی و یا پر باشند . - به آسایش مشتریان کم سن و سال نیز توجه کنید : در صورتی که کالاهای شما مختص کودکان است باید دقت کنید که ارتفاع استندهای چنین محصولاتی از نظر ارتفاع برای کودکان هم مناسب باشد . - اجناس را روی هم بچینید نه در کنار هم : سعی کنید که از ارتفاع استفاده کنید بیشتر از آنکه از عرض استفاده کنید زیرا چشم ارتفاع را بیشتر می بیند . - تضاد رنگ ها جذابیت بیشتری ایجاد میکند : سعی کنید که از هر گونه سبکی که استفاده می کنید حتما از تضاد رنگی تیره و روشن استفاده نمایید و از هرگونه رنگی که در فضا استفاده می کنید این مهم است که فاصله درجه رنگی یا طیف رنگی داشته باشد . - به شکل لبه ی قفسه ها دقت کنید : دقت کنید که از قفسه هایی با لبه های تیز و برنده استفاده نکنید زیرا این مسئله باعث می شود که مشتریان نتوانند رفت و آمد مناسبی داشته باشند و از کالاهای آن بخش خریداری کنند . - وجود گرد وخاک در قفسه ها نامطلوب است : به نحوه دکوراسیون داخلی خود دقت کنید که به نوعی طراحی شود که گرد و خاک زیادی در طبقه ها نشیند و به وسیله در یا پوشش طبقه ها پوشیده شوند . - به نوع و جنس پوشش کف بیشتر توجه کنید : ازکفپوشهای لغزنده برای فضاهایی مانند مغازه و کلا فضاهای عمومی استفاده ننمایید . همچنین بکارگیری کفپوشهایی با رنگ تیره و مات در تمیزتر نشان دادن فضا ، تاثیر زیادی خواهد داشت . - همه ی مغازه ها به یک انباری کوچک نیاز دارند : حتما بخشی را به عنوان انبار طراحی نمایید که این بخش برای نگه داری لوازمی باشد که نمی خواهید در معرض دید قرار گیرد زیرا در صورتی که چنین دپوهایی نداشته باشید فضا دائما به هم ریخته و نامرتب خواهد بود . - محل صندوق و درب خروجی را نزدیک به هم طراحی کنید : صندوق یکی از مهمترین بخشهای فضا است پس دقت کنید که طراحی مناسبی داشته باشد معمولا صندوق در بخشی قرار دارد که کانتر نیز در همان بخش قرار دارد به همین دلیل باید طراحی زیبایی داشته باشد .  از سوی دیگر بهتر است که درب خروجی و صندوق در یک مسیر قرارگیرند و نزدیک به هم باشند

منبع: بخش محیط زندگی تبیان.



 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
مسابقه طراحی معماری 2018

مسابقه طراحی معماری 2018

دوشنبه 04 تير 1397 0 نظر

برندگان طراحی آسمانخراش مسابقه ایولو 2018

برندگان طراحی آسمانخراش مسابقه ایولو 2018

چهارشنبه 05 ارديبهشت 1397 0 نظر

مجله معماری ایولو (eVolo) طبق برنامه مسابقات هر ساله خود لیستی از برندگان طراحی آسمان خراش را معرفی نموده است. در حالی که این رقابت سیزدهمین سال برگزاری خود را سپری می کند چشم انداز بی نظیری از طراحی ...

تهران؛ مهمان ویژه‌ نمایشگاه جهانی دانشکده‌ معماری ملبورن

تهران؛ مهمان ویژه‌ نمایشگاه جهانی دانشکده‌ معماری ملبورن

سه شنبه 21 فروردين 1397 0 نظر

تهران؛ مهمان ویژه‌ نمایشگاه جهانی دانشکده‌ معماری ملبورن: نمایشگاه جهانی پروژه‌های معماری و شهرسازی دانشکده‌ی معماری و شهرسازی دانشگاه ملبورن استرالیا (GAP) Global Architecture Profiling در تاریخ ۲۸...

رتبه 54 ایران در بین 97 کشور برتر جایزه A Design

رتبه 54 ایران در بین 97 کشور برتر جایزه A Design

يکشنبه 27 اسفند 1396 0 نظر

مسابقات معماری A Design Award پایان هر سال 97 کشور را که بهترین فعالیت را در حوزه طراحی، هنر و معماری داشته اند را معرفی می کند. در این رتبه بندی ایالات متحده بار دیگر رتبه اول را در زمینه طراحی بین 9...

فراخوان مسابقه 24H، مسابقه ای فراتر از خلاقیت

فراخوان مسابقه 24H، مسابقه ای فراتر از خلاقیت

دوشنبه 14 اسفند 1396 0 نظر

موضوع: مسابقه 24 ساعته - دوره ی 23- bigData نوع مطلب: اعلامیه مسابقه (ایده ها) برگزارکننده: Ideasforward آخرین مهلت ثبت نام: 18 فروردین (7 آوریل) 11:49 قبل از ظهر (London GMT + 0:00) آخرین مهلت ارسال...

پروژه های خود را در جایزه فستیوال معماری 2018 ثبت کنید

پروژه های خود را در جایزه فستیوال معماری 2018 ثبت کنید

سه شنبه 08 اسفند 1396 0 نظر

وقت آن است که زمان بندی طراحی و اجرای پروژه های خود را آغاز کنید. جشنواره بین المللی معماری (World Architecture Festival Awards) در 11 سالگی خود به سر می برد و این بار توسط مسئولین آمستردام را به عنوا...

ساختمان «اُرسی‌خانه»، فینالیست و نامزد دریافت جایزه‌ معمار خاورمیانه در سال ٢٠١٧

ساختمان «اُرسی‌خانه»، فینالیست و نامزد دریافت جایزه‌ معمار خاورمیانه در سال ٢٠١٧

شنبه 07 بهمن 1396 0 نظر

ساختمان «اُرسی‌خانه»، فینالیست و نامزد دریافت جایزه‌ معمار خاورمیانه در سال ٢٠١٧ در کشور امارات متحده عربی شد. این ساختمان؛  اثر استودیوی معماری کیوانی و همکاران است و معماران این پروژه نیما کیوانی و ...

مسابقه طراحی نمای ادراری

مسابقه طراحی نمای ادراری

شنبه 07 بهمن 1396 0 نظر

متریال پنل نورانی CELESTE

متریال پنل نورانی CELESTE

دوشنبه 11 دي 1396 0 نظر

متریال پنل نورانی CELESTE یک بوم شیشه ای یا رزین بوده که می توان نور را به صورت یک خاصیت رسانه ای در آن به کار برد. این محصول به یک نور پس زمینه فعال شده و عمق و کیفیت بی نظیری را ارائه می دهد و در بس...

نمایش انرژی های نو و تکنولوژی های نوین ساختمان در نمایشگاه محیط زیست تهران

نمایش انرژی های نو و تکنولوژی های نوین ساختمان در نمایشگاه محیط زیست تهران

پنجشنبه 05 اسفند 1395 0 نظر

شرکت راهکار تجارت مدیریت کوشا از روز جمعه ۶ اسفند ماه به صورت همزمان مجری دو نمایشگاه بین المللی محیط زیست و انرژی های نو، تجدید پذیر، بهره وری و صرفه جویی و نمایشگاه نما، سازه و تکنولوژی های نوین ص...

24/7 Help center

روش‌های مختلف پرداخت

برای راحتی و اطمینان شما پردخت مطمئن و امن با استفاده از همه کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب و یا پرداخت در محل را فراهم آورده ایم.

24/7 Help center

تحویل سریع

بلوط با ارسال سریع‌ و پرداخت در محل، لذت خریدی متفاوت را برای شما فراهم کرده است تا اسوده و راحت خرید نمایید

24/7 Help center

24/7 خدمات پس از فروش

جهت راحتی شما کارفرمایان و خریدارن در هفت روز هفته به صورت 24 ساعت پاسخگوی شما عزیزان هستیم

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به شرکت بلوط می باشد.