نقش نمایشگاه ها در گسترش بازرگانی خارجی

نقش نمایشگاه ها در گسترش بازرگانی خارجی

 برگزاری نمایشگاه ها نقش بسزایی در گسترش بازرگانی و تجارت خارجی خواهد داشت ، لذا در این مقاله ، نقش نمایشگاه در این حوزه مورد واکاوی قرار گرفته است .....

کد : 1176
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مهر 1394
print
نظرات : 0

نقش نمایشگاه ها در گسترش بازرگانی خارجی

 مسلما نمایشگاه ها یکی از موثرترین راه های تحقق توسعه صادرات غیر نفتی هستند. این منظور در صورتی جامه عمل می پوشد که نمایشگاه را وسیله بدانیم نه هدف. نمایشگاه مطلوب ،نمایشگاهی است که به اهداف ازپیش تعیین شده نایل آید. دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و توسعه همه جانبه ، نیازمند پیروی از الگوهای  تحقیقات کارشناسان امور اقتصادی در نیمه دوم قرن بیستم نشان می دهد کشورهایی که الگوی توسعه صادرات استفاده کرده اند، به رشد اقتصادی بالا و پایداری دست یافته اند. تجربه کشورهای شرق آسیا گواه برآن است که سرمایه گذاری های انجام شده نتوانسته است با کسب سهم بیشتر تولیدات ملی در بازارهای جهانی ، به رشد بنیان های اقتصادی کمک کند. 

جمهوری اسلامی ایران نیز که برنامه اقتصاد بدون نفت را در دستور کار خود قرار داده است ، تلاش برای گسترش بازارهای صادراتی ، افزایش سهم در تجارت بین المللی و رشد صادرات غیر نفتی ، به عنوان یک وظیفه و آرمان ملی ، مطرح است. در این راستا ، هرآنچه که بتواند به توسعه صادرات غیر نفتی کمک کند، باید مد نظر سیاست گذاران ، برنامه ریزان و فعالان اقتصادی قرار گیرد. حفظ بازارهای سنتی و تلاش برای یافتن بازارهای تازه برای صدور کالاهای غیر نفتی، به فعالیت هدفمند و گسترده در امور تبلیغات و بازاریابی نیاز دارد . دولت و بخش خصوصی برای رسیدن به هدف توسعه صادرات باید با هماهنگی و یکدلی مشکلات را از پیش راه بردارند و بسترمناسب برای توسعه صادرات را فراهم سازند. یکی از ابزارهای مهم برای رونق بخشیدن به صادرات و انجام فعالیت مستمر در تبلیغات و بازاریابی کالاهای صادراتی ، نمایشگاه ها می باشند. اگر در بازاریابی نمایشگاه ها و شرکت در آنها ، سیاست درست و اصولی تدوین و برنامه ریزی دقیق انجام شود ، می توان به دستیابی اهداف توسعه صادرات خوش بین بود ، همه ساله شمار بسیاری نمایشگاه اعم از نمایشگاه بین المللی بازرگانی تهران ونمایشگاه های تخصصی مختلف و همچنین نمایشگاه های اختصاصی کالاهای ایرانی در خارج از کشور برگزارمی شود و یا شرکت های تولیدی ایران در نمایشگاه های مختلفی حضور پیدا می کنند . برگزاری نمایشگاه یا شرکت در آن مستلزم صرف هزینه های سنگینی است. چنانچه برنامه ریزان برگزاری نمایشگاه ها یا مدیران واحدهای اقتصادی که در نمایشگاه های مختلف داخلی و خارجی شرکت می کنند، برنامه ریزی صحیحی برای کارشان نداشته باشند ، تمام این هزینه ها ، بدون بازدهی به هدر می رود،اما چگونه می توان نمایشگاهی موفق درداخل یا خارج کشور برگزار کرد یا از حضور در یک نمایشگاه ( اعم از تخصصی یا عمومی- داخلی یا خارجی )بهره کافی برد؟ کارشناسان اقتصادی و بازرگانی اعتقاد دارند نمایشگاه های بین المللی به لحاظ انبوه کالاهای عرضه شده و نیزانبوه جمعیت بازدید کننده ، غالبا کارآیی لازم را ندارند ، زیرا در این نمایشگاه ها ، بازدیدکنندگان متخصص به سهولت  نمی توانند طرف های واقعی خود را بیابند و مذاکرات تجاری سومندی را برگزار کنند. به همین جهت دردو دهه اخیر برگزاری نمایشگاه های تخصصی در گوشه و کنار جهان از اهمیت به سزایی برخوردار شده است . دراین گونه نمایشگاه ها، عرضه کنندگان کالا یا خدمتی خاص در محیطی آرام تر به نمایش تولیدات یا خدمات خودمی پردازند. از آنجا که مخاطبان این گونه نمایشگاه ها نیز خاص می باشند و اغلب در همان رشته فعالیت دارند ،بازدید کنندگان و شرکت کنندگان می توانند به سهولت ارتباط لازم را با یکدیگر برقرار و به رفع نیازمندی های یکدیگر بپردازند .

 تا چند سال پیش که ارزش واردات سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار در سال بود. شرکت های خارجی برای عرضه کالاهایشان به ایران ، اشتیاق بیشتری برای حضور در نمایشگاه های کشور( بین المللی و تخصصی ) نشان می دادند، اما در دو سال گذشته که واردات ایران تاحدودی تحت نظارت قرار گرفته ، حتی این انگیزه نیز از بین رفته است . در حالی که هنوز اشتیاق دستیابی به نوآوری های تازه در علم و صنعت میان صنعتگران ، پژوهشگران و . . . وجود دارد.

 نمایشگاه ، مرکزی برای تبادل اطلاعات و دست یافتن به پدیده های نوین علم و صنعت وانتقال فن آوری است ،به ناچار پژوهشگران ، صنعتگران و . . . ناگزیر هستند که برای آشنایی با فن آوری های جدید از نمایشگاه های خارجی دیدن کنند که این امر نیز مستلزم صرف هزینه سنگینی است ، لذا ایجاد انگیزه های لازم برای شرکت تولید کنندگان خارجی در نمایشگاه های ایران به ویژه نمایشگاه های تخصصی ، خود اقدامی صرفه جویانه است ،برای ایجاد این انگیزه ها ، تبلیغات مناسب و به موقع درباره برگزاری نمایشگاه های تخصصی ایران ، در خارج ازکشور به ویژه صاحبان فن آوری های نو در هر رشته خاص موضوع نمایشگاه ، ارائه تسهیلات مناسب برای سفر به ایران ( مانند صدور روادید و . . . ) ، دعوت از صاحبان فن و خریداران احتمالی کالاها و خدمات ایرانی ، تنظیم برنامه مناسب برای ارائه خدمات نمایشگاهی و درصورت نیاز اجازه فروش کالاهای وارداتی ، تدوین برنامه مناسب برای اوقات فراغت شرکت کنندگان و بازدید کنندگان خارجی از نمایشگاه های کشور( بازدید از اماکن تاریخی ،مذهبی ، موزه ها ، مناظر طبیعی دلپذیر و . . . ) ، ارائه خدمات جهانگردی مناسب و درحد استانداردهای بین المللی و . . . ضرورت دارد. ایجاد فضایی سالم برای رقابت ، گفتگوهای تجاری ،دسترسی آسان به ابزارارتباطی ، ارائه تسهیلات گمرکی ، بانکی و . . . از مهمترین وظایف سازمان برگزار کننده نمایشگاه است.در ضمن ، تبلیغات مناسب در رسانه های جمعی کشور مورد نظر (به ویژه رسانه هایی که برد تبلیغاتی بیشتری درمیان مخاطبان نمایشگاه دارد ) ، می باید انجام شود تا مخاطبان واقعی بتوانند از نمایشگاه دیدن کنند. در انتخاب ابزار، توجه به ویژگی های مخاطبان نمایشگاه و میزان استفاده آنها از هر یک از ابزارهای اطلاع رسانی،موضوعی حساس است که می تواند هزینه های تبلیغاتی در حول و حوش برگزاری نمایشگاه را به هزینه هایی ثمربخش وپربازده تبدیل سازد و هدف اصلی را که جذب و جلب توجه مخاطبان نمایشگاه است ، محقق سازد. در چنین شرایطی می توان به عقد قراردادهای مناسب برای صدور کالاها امیدوار شد. از سوی دیگر شرکت در نمایشگاه های تخصصی که در خارج از ایران برگزار می شود ، نیز فرصت گرانقدری برای معرفی و عرضه تولیدات کشور است ،مشروط بر آنکه بر ارسال کالاهای با کیفیت مورد نیاز بازار مورد نظر ، دقت کافی مبذول گردد. به عقیده دست اندرکاران نمایشگاه ها، حضور در یک نمایشگاه خارجی مستلزم صرف هزینه های ارزی سنگین است. گاه اجاره یک مترمربع غرفه در نمایشگاه ها تا حدود ۴۰۰ دلار هزینه برمی دارد و علاوه بر آن باید هزینه های جانبی(حمل ونقل کالا ، اقامت در هتل ، غذا و . . . ) را در نظر گرفت. چنانچه گزینش صحیحی در زمینه شرکت های متقاضی برای حضور در نمایشگاه های خارجی با توجه به نوع تولیدات و تقاضای بازار، صورت نگیرد، هزینه های انجام شده ، بازدهی به نفع صادرات غیرنفتی نخواهد داشت. گذشته از ضرورت ارائه کالای با کیفیت استاندارد و قیمت رقابتی که نخستین شرط برای حضور در نمایشگاه های تجاری بین المللی است ، استفاده از فنون تبلیغاتی وبازاریابی نیز لازمه کار است. تبلیغ یعنی ارائه اطلاعات و شناساندن محصولی که ممکن است مخاطب شناسایی و آشنایی با آن نداشته باشد.هزینه تبلیغ کالا در نمایشگاه خارجی به ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت تمام شده می رسد. درمورد کالاهای ایرانی ، درپاره ای موارد هزینه به دو برابر قیمت کالا می رسد، زیرا این هزینه ها به صورت ارزی پرداخت می شود. برای بدست آوردن بازار در بدو امر و در کوتاه مدت ، هزینه تبلیغات بخش زیادی از قیمت تمام شده را تشکیل می دهد،اما برای حفظ بازار ، تعیین درصدی از هزینه تولید با در نظر گرفتن سود مورد انتظار برای تبلیغات کافی است. تبلیغ و بازاریابی در نمایشگاه به نوع کالا بستگی دارد. برای مثال شرکت های فعال در بخش صنایع غذایی باید نمونه کالا را بین بازدیدکنندگان توزیع نمایند. باید نمونه کالا به وفور در نمایشگاه باشد تا بازدیدکنندگان بتوانند آن را امتحان کنند. برای کالاهای تخصصی نباید از روزنامه استفاده کرد. برای این کالاها ارسال کاتالوگ و بروشوربرای اشخاص مورد نظر بهترین روش است. داشتن فیلمی از نحوه انجام کار یک وسیله یا یک ماشین و نمایش آن از طریق ویدیو نیز برای تبلیغ کالاهای صنعتی و معدنی در نمایشگاه های تخصصی کاربرد دارد. نمایشگاه های تخصصی خارجی خواستار محصولات ویژه ای هستند ، درحالی که شرکت های ایرانی در این نمایشگاه ها کالاهایی را عرضه می کنند که مورد پسند مصرف کنندگان نیست. قبل از شرکت در نمایشگاه های خارجی یک گروه کارشناسی باید تولیدات متقاضیان حضور در نمایشگاه خارجی را بازدید و ارزیابی کنند و فقط به محصولاتی که کیفیت مناسب و قدرت رقابت دارند ، اجازه ارائه در نمایشگاه داده شود. عرضه محصولات فاقد کیفیت دربرخی نمایشگاه های خارجی بر مجموعه نظام صادرات اثر نامطلوبی دارد و می تواند زیان های غیر قابل جبران به بار آورد. کافی است فقط یک بار کالاهای عرضه شده در نمایشگاه با نیاز مصرف کنندگان هم ترازی نکند، تا نیمی از هزینه تبلیغات بیهوده از دست برود. در اوکراین عده ای با ارائه کالاهای چینی به نام کالاهای ایرانی باعث بد نامی اجناس ایرانی شدند.

 این نکته را نیز باید مد نظر داشت که تلاش برای ایجاد انگیزه در شرکت ها و بازدید کنندگان خارجی جهت سفربه ایران برای بازدید از نمایشگاه های مختلف، از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است. اولا با حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه های ایران و عرضه کالاها از سوی آنها ، شمار بیشتری از متخصصان ، پژوهشگران وصنعتگران کشورمان می توانند با دستاوردهای نوین علمی- صنعتی آشنا شوند. ثانیا برای دیدن این دستاوردهادر خارج از کشور، ارز زیادی باید مصرف شود، درحالی که که ورود شرکت های خارجی نه تنها از صرف این هزینه های ارزی جلوگیری می کند، بلکه درآمد ارزی ( از محل اجاره غرفه ها و ارائه خدمات به شرکت ها و نیزدرآمد حاصل از اقامت آنها در ایران ) نیز برای کشور تامین می شود. با این وصف ، انتظار می رود سازمان متولی برگزاری نمایشگاه ها ، ضمن برطرف ساختن نواقصی که درنمایشگاه وجود دارد، برنامه ای را برای جذب شرکت ها و بازدید کنندگان خارجی از کشور، بهره لازم برای رونق بخشیدن به صادرات غیر نفتی و رهایی از اقتصاد متکی به نفت، به دست آورد. در حال حاضر برای حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه هایی که در ایران برگزارمی گردد و یا شرکت تولید کنندگان ایرانی در نمایشگاه های برون مرزی اقدام به مبادله متراژ با نمایشگاه های کشورهایی که بازار هدف محصولات تولید کنندگان خراسانی است از قبیل اکراین ، بلغارستان ، ارمنستان وترکیه گردیده است. 

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
مسابقه طراحی معماری 2018

مسابقه طراحی معماری 2018

دوشنبه 04 تير 1397 0 نظر

برندگان طراحی آسمانخراش مسابقه ایولو 2018

برندگان طراحی آسمانخراش مسابقه ایولو 2018

چهارشنبه 05 ارديبهشت 1397 0 نظر

مجله معماری ایولو (eVolo) طبق برنامه مسابقات هر ساله خود لیستی از برندگان طراحی آسمان خراش را معرفی نموده است. در حالی که این رقابت سیزدهمین سال برگزاری خود را سپری می کند چشم انداز بی نظیری از طراحی ...

تهران؛ مهمان ویژه‌ نمایشگاه جهانی دانشکده‌ معماری ملبورن

تهران؛ مهمان ویژه‌ نمایشگاه جهانی دانشکده‌ معماری ملبورن

سه شنبه 21 فروردين 1397 0 نظر

تهران؛ مهمان ویژه‌ نمایشگاه جهانی دانشکده‌ معماری ملبورن: نمایشگاه جهانی پروژه‌های معماری و شهرسازی دانشکده‌ی معماری و شهرسازی دانشگاه ملبورن استرالیا (GAP) Global Architecture Profiling در تاریخ ۲۸...

رتبه 54 ایران در بین 97 کشور برتر جایزه A Design

رتبه 54 ایران در بین 97 کشور برتر جایزه A Design

يکشنبه 27 اسفند 1396 0 نظر

مسابقات معماری A Design Award پایان هر سال 97 کشور را که بهترین فعالیت را در حوزه طراحی، هنر و معماری داشته اند را معرفی می کند. در این رتبه بندی ایالات متحده بار دیگر رتبه اول را در زمینه طراحی بین 9...

فراخوان مسابقه 24H، مسابقه ای فراتر از خلاقیت

فراخوان مسابقه 24H، مسابقه ای فراتر از خلاقیت

دوشنبه 14 اسفند 1396 0 نظر

موضوع: مسابقه 24 ساعته - دوره ی 23- bigData نوع مطلب: اعلامیه مسابقه (ایده ها) برگزارکننده: Ideasforward آخرین مهلت ثبت نام: 18 فروردین (7 آوریل) 11:49 قبل از ظهر (London GMT + 0:00) آخرین مهلت ارسال...

پروژه های خود را در جایزه فستیوال معماری 2018 ثبت کنید

پروژه های خود را در جایزه فستیوال معماری 2018 ثبت کنید

سه شنبه 08 اسفند 1396 0 نظر

وقت آن است که زمان بندی طراحی و اجرای پروژه های خود را آغاز کنید. جشنواره بین المللی معماری (World Architecture Festival Awards) در 11 سالگی خود به سر می برد و این بار توسط مسئولین آمستردام را به عنوا...

ساختمان «اُرسی‌خانه»، فینالیست و نامزد دریافت جایزه‌ معمار خاورمیانه در سال ٢٠١٧

ساختمان «اُرسی‌خانه»، فینالیست و نامزد دریافت جایزه‌ معمار خاورمیانه در سال ٢٠١٧

شنبه 07 بهمن 1396 0 نظر

ساختمان «اُرسی‌خانه»، فینالیست و نامزد دریافت جایزه‌ معمار خاورمیانه در سال ٢٠١٧ در کشور امارات متحده عربی شد. این ساختمان؛  اثر استودیوی معماری کیوانی و همکاران است و معماران این پروژه نیما کیوانی و ...

مسابقه طراحی نمای ادراری

مسابقه طراحی نمای ادراری

شنبه 07 بهمن 1396 0 نظر

متریال پنل نورانی CELESTE

متریال پنل نورانی CELESTE

دوشنبه 11 دي 1396 0 نظر

متریال پنل نورانی CELESTE یک بوم شیشه ای یا رزین بوده که می توان نور را به صورت یک خاصیت رسانه ای در آن به کار برد. این محصول به یک نور پس زمینه فعال شده و عمق و کیفیت بی نظیری را ارائه می دهد و در بس...

نمایش انرژی های نو و تکنولوژی های نوین ساختمان در نمایشگاه محیط زیست تهران

نمایش انرژی های نو و تکنولوژی های نوین ساختمان در نمایشگاه محیط زیست تهران

پنجشنبه 05 اسفند 1395 0 نظر

شرکت راهکار تجارت مدیریت کوشا از روز جمعه ۶ اسفند ماه به صورت همزمان مجری دو نمایشگاه بین المللی محیط زیست و انرژی های نو، تجدید پذیر، بهره وری و صرفه جویی و نمایشگاه نما، سازه و تکنولوژی های نوین ص...

24/7 Help center

روش‌های مختلف پرداخت

برای راحتی و اطمینان شما پردخت مطمئن و امن با استفاده از همه کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب و یا پرداخت در محل را فراهم آورده ایم.

24/7 Help center

تحویل سریع

بلوط با ارسال سریع‌ و پرداخت در محل، لذت خریدی متفاوت را برای شما فراهم کرده است تا اسوده و راحت خرید نمایید

24/7 Help center

24/7 خدمات پس از فروش

جهت راحتی شما کارفرمایان و خریدارن در هفت روز هفته به صورت 24 ساعت پاسخگوی شما عزیزان هستیم

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به شرکت بلوط می باشد.