بررسی طراحی پل عابر پیاده و نمونه مورد بحث (پل عابر لواسان)

بررسی طراحی پل عابر پیاده و نمونه مورد بحث (پل عابر لواسان)

پل عابر پیاده چیست؟
پل پیاده‌رو یا پل عبور عابر پیاده به پلی گفته می‌شود که به منظور رفت‌وآمد افراد از جایی به جای دیگر ساخته می‌شود. این گونه پل‌ها، معمولاً برای عبور امن افراد پیاده از موانع طراحی می‌شوند. این موانع ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشند. از موانع طبیعی می‌توان به رودخانه‌ها و از موانع مصنوعی می‌توان به ریل راه آهن یا جاده‌ها و آزادراه‌ها اشاره کرد. در برخی شرایط خاص، این گونه پل‌ها دارای قابلیت عبور دادن دیگران را نیز دارد. موتور سیکلت، دوچرخه یا حیوانات نیز در برخی از پل‌ها، توانایی عبور از پل را خواهند داشت.
گذر بسیاری از عابران پیاده از عرض خیابان آن هم درست زیر پل هوایی در شهرها به امری عادی تبدیل شده است. افراد زیادی بی توجه به آنچه برای تسهیل امور روزمره و تامین امنیت شان با صرف هزینه های کلان و با تلاش ارگان های مختلف ساخته می شود، در سطح خیابانها در رفت و آمدند. نادیده انگاشتن پل‌ها معضلی است که از یک سو مسئولان شهرداری‌ها را که با صرف وقت زیاد، مطالعه، مکان یابی، تامین بودجه و احداث آنها را برعهده گرفته اند، دلسرد و از سوی دیگر رانندگان و در نهایت خود عابران را گرفتار می کند…مسئله عابر پیاده در طراحی شهری مسئله‌ای بسیار مهم و اساسی است، اما متاسفانه‌ در بسیاری نقاط دنیا ازجمله درایران به فراموشی سپرده شده است.ما دراغلب موارد خیابانها و فضاهایی را طراحی می کنیم که الویت را به عبور وسایل نقلیه داده است و بنابراین برای انسانهایی که ازاین فضاها استفاده می کنند شهر یا مکانی را می سازیم خطرناک و بدون احساس امنیت برای عابران پیاده.اتومبیل ها روز به روز حاکمیت خود را بر شهر بیشتر می کنند و به دنبال آن نقش و حضور عابرپیاده در فضاهای شهری کمرنگ تر می شود.گذر بسیاری از عابران پیاده از عرض خیابان آن هم درست زیر پل هوایی در شهرها به امری عادی تبدیل شده است. افراد زیادی بی توجه به آنچه برای تسهیل امور روزمره و تامین امنیت شان با صرف هزینه های کلان و با تلاش ارگان های مختلف ساخته می شود، در سطح خیابانها در رفت و آمدند. نادیده انگاشتن پل‌ها معضلی است که از یک سو مسئولان شهرداری‌ها را که با صرف وقت زیاد، مطالعه، مکان یابی، تامین بودجه و احداث آنها را برعهده گرفته اند، دلسرد و از سوی دیگر رانندگان و در نهایت خود عابران را گرفتار می کند. این درحالی است که دستگاه‌های ترافیکی موظف به آماده‌سازی محل‌های عبور عابرین پیاده هستند.از دلایل اصلی ساخت پل عابر پیاده افزایش ایمنی عبور و مرور عابران پیاده است. بیشترین افراد در معرض خطر و بیشترین جان باختگان در حوادث رانندگی درون شهری، عابرین پیاده هستند.برای عبور از عرض خیابان‌ها عابران از جمله کسانی هستند که در قوانین مربوط به خود قانون شکنی‌ می‌کنند.سالمندان و کودکان و کسانی که ناتوانی جسمی دارند و حتی افراد معمولی که تخلف می‌کنند، دلیل اصلی عبور نکردن از پل‌ عابر پیاده را وجود پله های زیاد و نامناسب آن می‌دانند. از این رو مسئولان ترافیک شهری و شهرداری توانسته‌اند با ساخت پل‌ عابر پیاده با پله برقی و بالابر اندکی از مشکلات استفاده کنندگان را کاهش دهند.پلهای عابر پیاده که در قالب عنوان کلی گذرگاههای عرضی غیر همسطح روگذر طبقه بندی می‌شوند، نمونه ای از امکانات مناسب شهری برای تسهیل عبور و مرور پیاده، همراه با افزایش ایمنی تردد، جلوگیری از حوادث ناگوار و نیز کاهش مشکلات ترافیکی معابر هستند. از این رو با توجه به کارایی و پیامدهای مثبت این پل ها، طراحی و ساخت آنها در سطح شهرها البته نه تنها بر مبنای رویکردی سازه ای (سازه ای اغلب فلزی برای عبور) ضروری است.”
پل عابر پیاده چرخان در لواسان تهران
مقدمه
تعریف این پروژه برای مدیریت شهری لواسان گام ابتدایی بود . تلاشی که نشان دهنده وظیفه معمار برای کمک به شهر می باشد ؛ شاید ایده آل نه اما یک گام به جلو است سازه هایی که چشمانمان به آنها عادت کرده است؛ جلوی آنرا هم نمی شود گرفت؛ به یک عنصر شهری تبدیل شده اند . آنها را با بنرهای تبلیغاتی گم و برای مدتی هم کارهای هنری روی آنها نصب می کنیم مانند افزایش و کاهش قیمت گوجه فرنگی .می دانیم که تغییر در اینجا یکدفعه صورت نمی گیرد؛ آرام آرام.... طرحی که هزینه بالایی نداشته باشد،سازه اصلی را تغییر ندهد و قابلیت اجرا در جزئیات را هم به صورت عام داشته و قابل تکثیر باشد.
دیاگرام
طراحی پروژه به سه بخش تقسیم شد:

1. طرح اولیه

2. باز نگری فنی و اجرایی روی طرح اولیه

3. قسمت پایانی و ایده نهایی

ما برداشتهای منفی نسبت به سازه متداول پل های عابر را کنار گذاشتیم .آن را پذیرفتیم و سعی کردیم بر روی آن لباسی متناسب بپوشانیم . پوششی که به ساختار اولیه و سازه آن کمک کند نه آن را حذف کند. الگویی ساده از چرخش حول عرشه پل ؛ فرمی قابل درک . کمی هم جذاب برای کمک به عبور مردم از روی پل و کنجکاوی برای حرکت از داخل آن . این ذهنیت و طرح اولیه برای این پل بود .
معذوریت هایی که روی طرح در مرحله پایانی تاثیر می گذاشتند را باید از ابتدا لحاظ می کردیم . بحث امنیت داخل پل، دید از داخل به خارج و بالعکس و داشتن حداقل ارتفاع از سطح خیابان.مشخص کردن دقیق نحوه اجرا و استراتژی ساخت از مسائل مهمی بود که روی نقشه های معماری تاثیر گذار بود.با توجه به اجرای کار بر روی خیابان و نیز به خاطر چرخش طرح حول محور پل یا به اصطلاح دست گیر بودن آن، کار بر روی عرشه در ارتفاع را غیر ممکن می ساخت. لذا تصمیم گرفتیم که کل کار در کارگاه، به صورت پیش ساخته انجام شود و به محل اجرا حمل شود . هر قاب دور عرشه نیز به علت ترافیکی بودن در حمل به صورت پنل های جدا در نظر گرفته شد تا در محل، مونتاژ شوند .تمامی این نکات سبب طراحی دیتیلی با قابلیت اتصال پانلها به یکدیگر را مجب میگردید.
نکات فنی
در طراحی دیتیل های اجرایی از پروفیل با مقطع باز استفاده کردیم. تا در برابر رطوبت و خوردگی و همینطور باران و برف از داخل دچارمشکل نشوند . سرعت باد تا 100 کیلومتر نیز در طراحی و محاسبه سازه آن لحاظ شده است .اتصالات همگی پیچ و مهره می باشند.عرض قابها با توجه به عرض ورق های کامپوزیت که 25/1 می باشند مشخص شد. با این کار پرت ورق به حداقل رسید . بر روی عرشه پل نیز حین ساخت دستک های لازم پیاده سازی گردید که هنگام انجام مرحله رنگ به صورت یکنواخت رنگ بر روی آن بنشیند و دیگرعملیات جوشکاری در محل اجرا انجام نشود. در نهایت پلی با ساختار سفید در میان بافتی سبز جاذبه ای دارد که شاید سبب کمک به استفاده کردن از پل عابر شود.
مشخصات عمومی پروژه پل عابر پیاده لواسان
نام پروژه: پل عابر پیاده لواسان
موقعیت: لواسان، تهران
دفتر معماری: دفتر باحور
معمار مسئول: امیر طالشی
همکاران طراحی: لیلا عابدینی،شادی خاکباز
تاریخ شروع و اتمام کار: ۹۳ -۹۴
طول پل: ۴۹ متر
نوع پروژه: عمومی، سازه
مشاور سازه: دکتر بدرلو، مهندس صحت
کد : 3272
تاریخ انتشار : شنبه 21 بهمن 1396
print
نظرات : 0

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
مسابقه طراحی معماری 2018

مسابقه طراحی معماری 2018

دوشنبه 04 تير 1397 0 نظر

برندگان طراحی آسمانخراش مسابقه ایولو 2018

برندگان طراحی آسمانخراش مسابقه ایولو 2018

چهارشنبه 05 ارديبهشت 1397 0 نظر

مجله معماری ایولو (eVolo) طبق برنامه مسابقات هر ساله خود لیستی از برندگان طراحی آسمان خراش را معرفی نموده است. در حالی که این رقابت سیزدهمین سال برگزاری خود را سپری می کند چشم انداز بی نظیری از طراحی ...

تهران؛ مهمان ویژه‌ نمایشگاه جهانی دانشکده‌ معماری ملبورن

تهران؛ مهمان ویژه‌ نمایشگاه جهانی دانشکده‌ معماری ملبورن

سه شنبه 21 فروردين 1397 0 نظر

تهران؛ مهمان ویژه‌ نمایشگاه جهانی دانشکده‌ معماری ملبورن: نمایشگاه جهانی پروژه‌های معماری و شهرسازی دانشکده‌ی معماری و شهرسازی دانشگاه ملبورن استرالیا (GAP) Global Architecture Profiling در تاریخ ۲۸...

رتبه 54 ایران در بین 97 کشور برتر جایزه A Design

رتبه 54 ایران در بین 97 کشور برتر جایزه A Design

يکشنبه 27 اسفند 1396 0 نظر

مسابقات معماری A Design Award پایان هر سال 97 کشور را که بهترین فعالیت را در حوزه طراحی، هنر و معماری داشته اند را معرفی می کند. در این رتبه بندی ایالات متحده بار دیگر رتبه اول را در زمینه طراحی بین 9...

فراخوان مسابقه 24H، مسابقه ای فراتر از خلاقیت

فراخوان مسابقه 24H، مسابقه ای فراتر از خلاقیت

دوشنبه 14 اسفند 1396 0 نظر

موضوع: مسابقه 24 ساعته - دوره ی 23- bigData نوع مطلب: اعلامیه مسابقه (ایده ها) برگزارکننده: Ideasforward آخرین مهلت ثبت نام: 18 فروردین (7 آوریل) 11:49 قبل از ظهر (London GMT + 0:00) آخرین مهلت ارسال...

پروژه های خود را در جایزه فستیوال معماری 2018 ثبت کنید

پروژه های خود را در جایزه فستیوال معماری 2018 ثبت کنید

سه شنبه 08 اسفند 1396 0 نظر

وقت آن است که زمان بندی طراحی و اجرای پروژه های خود را آغاز کنید. جشنواره بین المللی معماری (World Architecture Festival Awards) در 11 سالگی خود به سر می برد و این بار توسط مسئولین آمستردام را به عنوا...

ساختمان «اُرسی‌خانه»، فینالیست و نامزد دریافت جایزه‌ معمار خاورمیانه در سال ٢٠١٧

ساختمان «اُرسی‌خانه»، فینالیست و نامزد دریافت جایزه‌ معمار خاورمیانه در سال ٢٠١٧

شنبه 07 بهمن 1396 0 نظر

ساختمان «اُرسی‌خانه»، فینالیست و نامزد دریافت جایزه‌ معمار خاورمیانه در سال ٢٠١٧ در کشور امارات متحده عربی شد. این ساختمان؛  اثر استودیوی معماری کیوانی و همکاران است و معماران این پروژه نیما کیوانی و ...

مسابقه طراحی نمای ادراری

مسابقه طراحی نمای ادراری

شنبه 07 بهمن 1396 0 نظر

متریال پنل نورانی CELESTE

متریال پنل نورانی CELESTE

دوشنبه 11 دي 1396 0 نظر

متریال پنل نورانی CELESTE یک بوم شیشه ای یا رزین بوده که می توان نور را به صورت یک خاصیت رسانه ای در آن به کار برد. این محصول به یک نور پس زمینه فعال شده و عمق و کیفیت بی نظیری را ارائه می دهد و در بس...

نمایش انرژی های نو و تکنولوژی های نوین ساختمان در نمایشگاه محیط زیست تهران

نمایش انرژی های نو و تکنولوژی های نوین ساختمان در نمایشگاه محیط زیست تهران

پنجشنبه 05 اسفند 1395 0 نظر

شرکت راهکار تجارت مدیریت کوشا از روز جمعه ۶ اسفند ماه به صورت همزمان مجری دو نمایشگاه بین المللی محیط زیست و انرژی های نو، تجدید پذیر، بهره وری و صرفه جویی و نمایشگاه نما، سازه و تکنولوژی های نوین ص...

24/7 Help center

روش‌های مختلف پرداخت

برای راحتی و اطمینان شما پردخت مطمئن و امن با استفاده از همه کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب و یا پرداخت در محل را فراهم آورده ایم.

24/7 Help center

تحویل سریع

بلوط با ارسال سریع‌ و پرداخت در محل، لذت خریدی متفاوت را برای شما فراهم کرده است تا اسوده و راحت خرید نمایید

24/7 Help center

24/7 خدمات پس از فروش

جهت راحتی شما کارفرمایان و خریدارن در هفت روز هفته به صورت 24 ساعت پاسخگوی شما عزیزان هستیم

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به شرکت بلوط می باشد.